Wat moet ik weten over vitamine D?

5 jaar geleden had niemand er van gehoord en nu heeft plots iedereen een tekort. Hier vind je de meest gestelde vragen over vitamine D:

Waarom hebben we vitamine D nodig?

Vitamine D heeft een ingewikkelde rol in het lichaam en is belangrijk in verschillende processen. Nog niet alles is hierover bekend.
1 belangrijke functie is al langer bestudeerd:

Het beschermt tegen botontkalking.
Vitamine D speelt een rol in de manier waarop calcium uit de voeding wordt gehaald tijdens de vertering. Heb je een tekort aan vitamine D, dan ga je ook minder calcium uit je voeding opnemen. Calcium is belangrijk om je beenderen sterk te houden.

Vitamine D vermindert ook de hoeveelheid calcium die uit je botten komt. Bij een langdurig tekort, kan het dus bijdragen aan osteoporose (botontkalking).
Meer info over osteoporose vind jeΒ hier

Recent werd vitamine D nog meer bestudeerd en heeft men gezien dat het ook een rol speelt bij onder andere het immuunsysteem, hart- en bloedvaten en bij darmkanker.
Men weet ook dat ongeveer 50% van de bevolking een tekort heeft.

Kreeg je geen vitamine D van de zon, of uit je voeding?

Je eigen lichaam kan uit cholesterol vitamine D aanmaken en dit met behulp van de zon. De omzetting kan enkel gebeuren door middel van UVB zonlicht. Je moet dus in de zon komen om dit te laten gebeuren. UVB gaat niet door glas, dus binnen gaat het niet werken.

In de winter staat de zon in Noord en Midden Europa ook niet hoog genoeg, hierdoor komt er maar weinig UVB tot bij ons en gaat de aanmaak van vitamine D niet door.
Hierdoor hebben veel mensen in de winter een tekort.
Vitamine D is een “vetoplosbare” vitamine, via sommige vette voedingsmiddelen krijg je het daarom ook binnen. Voorbeelden zijn vette vis, volle melk, (echte) boter en vet vlees.
Dit zijn nu net voedingsmiddelen die meer en meer van het menu verdwijnen, wat ook bijdraagt aan het tekort.

Kan je er te veel van innemen?

Ja, omdat vitamine D oplosbaar is in vet, kan ze opstapelen in de vetlaag van je lichaam. Je plast het te veel niet uit zoals met andere vitaminen.
Vitamine D supplementen bestaan in 2 vormen:

  • Smelt- of sliktabletjes voor elke dag, deze dosis is vrij laag, waardoor je er waarschijnlijk niet te veel van zal binnenkrijgen.
  • Vitamine D olie, in druppels of ampullen. Deze zijn hoog gedoseerd en hier kan je wel te veel van opnemen. We raden aan om eerst je bloed te laten controleren bij de huisarts, voor je hiermee start.

Hoe ziet het met baby’s?

Voor baby’s en kinderen jonger dan 6 jaar wordt tegenwoordig standaard een vitamine D supplement aangeraden. Zij lopen een groot risico op een tekort. De supplementen (druppeltjes) worden heel het jaar door gegeven en niet enkel in de herfst en winter. Baby’s en jonge kinderen hoor je extra te beschermen tegen de zon dus hun aanmaak is ook in de zomer laag.
Kindjes met een donkerdere huidskleur wordt ook nog eens een hogere dosering aangeraden omdat zij een lagere productie hebben.