Omgaan met stress en angst

Het zijn onzekere tijden. Daardoor kunnen angst en stress sneller toeslaan. Zulke negatieve gevoelens zijn normaal in een moeilijke periode. Als je ze hebt, ben je zeker niet de enige.
Zelfs de WGO heeft een affiche gemaakt om hiermee om te gaan: who.int/coping-with-stress

Zelf ben ik net 7 maanden thuis geweest om te revalideren. Ik ben de eerste om toe te geven dat isolement mentaal zwaar kan zijn. Je bent alleen met je gedachten en loopt de muren op. Hieronder staan verschillende tips om mentaal gezond te blijven.

1. Houd contact

Bel of FaceTime je vrienden en familie elke dag. Een bekende stem werkt kalmerend en helpt je te relativeren.

2. Uit je zorgen

Praat erover met anderen of schrijf je gevoelens op. Door te uiten wat je voelt, kan je er beter mee omgaan en begrijp je wat je precies voelt.
Hou bijvoorbeeld een gevoelensdagboek bij: schrijf gebeurtenissen en bijbehorende gevoelens op.

3. Beweeg

  • Het is algemeen bekend dat sporten stress vermindert en mensen gewoon gelukkig maakt. In de jaren 80 en 90 waren fitnessvideo’s razend populair, dus kijk eens wat rond op YouTube en Pinterest. Dingen die je leuk vindt, kan je thuis proberen.
  • Wandelen is ook enorm goed om je stressniveau naar omlaag te krijgen. Zien dat de zon nog gewoon schijnt en de vogels blijven fluiten, heeft iets rustgevends.
  • Yoga is mijn favoriet. Vroeger vond ik het zweverig gedoe, maar sinds ik niet meer gewoon kan sporten, is het een prima alternatief.
    Extra tip: zwangerschapsyoga is een gemakkelijke en toegankelijke versie om ermee te beginnen.
  • Of stretch! Je lichaam van kop tot teen een paar keer per dag goed uitrekken, doet deugd

4. Leer iets nieuws

Kan je niet gaan werken? Probeer eens iets nieuws: tekenen, taarten bakken, sudoku, een online cursus volgen, yoga,…

Kan je niet slapen door het piekeren โ†’ waarom mindfullness eens niet proberen?

Slaat de verveling toe โ†’ Leer een nieuwe taal. Duolingo.com isย  gratis en leert je op een leuke manier de basis van een nieuwe taal.

5. De plicht roept

Je zit thuis en voelt je nutteloos. Voor een deel van de bevolking is gewoon thuis zitten (#blijfinuwkot) echt het beste wat ze kunnen doen. Alle contact met anderen brengt een mogelijk besmettingsgevaar met zich mee.

  • Doneer iets aan een goed doel
  • Bedank de mensen achter de kassa
  • Maak een bucketlist met nobele dingen die je later kan doen (Vrijwilliger worden bij een rusthuis, helpen poetsen bij een dierenopvang, je gehamsterde pasta doneren aan de voedselbank,…)
  • Vul op 24 maart deze enquรชte in, zo help je de wetenschap vanuit je zetel.

6. Unplug

Telkens slecht nieuws horen en zien, doet je mentaal geen goed. Op de hoogte blijven van actualiteit is belangrijk, maar volg het nieuws niet 24/7. Surf bijvoorbeeld ’s ochtends een half uur naar nieuwswebsites, raadpleeg sociale media en kijk ’s avonds naar het nieuws. En zet het nieuws voor de rest van de dag van je af.
Verslaafd aan je smartphone? Bezoek dan vrolijke websites zoals dailysquee( gewijd aan schattige babydiertjes) of boredpanda.com (een website voor panda’s die zich vervelen).

7. Last but not least: Yes we can!

Probeer positief te blijven. We zitten hier samen in en geraken er samen weer uit.
In alle beroering zien we ook dat er veel solidariteit en warmte is.