Preventie van dementie

In ons vorige artikel over Alzheimer kon je al lezen dat de kans op dementie sterk stijgt met de leeftijd. 10% van de mensen boven 65 heeft dementie en 40% van de mensen boven 90 heeft het. Door de vergijzing gaat het aantal mensen met dementie nog verdubbelen tegen 2060.

Erfelijkheid speelt maar een kleine rol bij dementie en vooral dan bij zeldzamere vormen.
Of je dementie krijgt, heb je deels zelf in de hand. Preventie speelt een aanzienlijke rol in de ontwikkeling van de ziekte. Tot hiertoe werd gedacht dat 30%  van het risico op dementie beïnvloedbaar was.  Een studie uit The Lancet vond recent eerder 40%.
Algemeen kan gezegd worden dat een gezonde en actieve levensstijl belangrijk is om je risico te verminderen.

Belangrijke factoren

Hieronder staan de 7 belangrijkste beïnvloedbare factoren:

  1. Lage mentale activiteit (tijdens het leven weinig uitdagingen in werk, hobby, sociale activiteiten en opleiding)
  2. Roken
  3. Weinig bewegen
  4. Depressie
  5. Hoge bloeddruk (vanaf middelbare leeftijd)
  6. Diabetes
  7. Sterk overgewicht (vanaf middelbare leeftijd)
    Bron: Alzheimer Nederland

Het eerste punt spreekt nogal voor zich: een brein is zoals je lichaam; train je het niet, dan verzwakt het ook. Heb je een saaie job en heb je daarnaast weinig hobby’s of sociale contacten, dan wordt je brein niet uitgedaagd en gaat het stilletjes achteruit.
Veel van andere punten uit de top 7 zijn met elkaar verbonden.
Sterk overgewicht is een risico voor hart- en vaatziektes en diabetes. Mensen met overgewicht zijn minder geneigd om actief te bewegen en mensen die weinig sporten of bewegen, hebben een grotere kans op overgewicht. Bewegen is ook bewezen effectief in de behandeling van depressie én diabetes type 2.
Roken, hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten en diabetes verstoren allemaal de bloedtoevoer in je hersenen. Verminderde bloedtoevoer naar de hersenen speelt een grote rol in de ontwikkeling van dementie.

Het is belangrijk om vanaf de middelbare leeftijd (ergens in je 40-er jaren) te beginnen werken aan de preventie. Jeugdzonden zoals roken, drinken en ongezond eten kunnen dan nog uitgewist worden, zonder te veel gevolgen voor later.
Test zelf je risico met deze test:
Mijngezondbrein.be